הנחות במס שבח והפחתת מס רכישה ב- 2020 (גם למשקיעים)

MyPlace > מגזין נדל"ן > הנחות במס שבח והפחתת מס רכישה ב- 2020 (גם למשקיעים)
למרות שהקורונה גרמה לצרות רבות ובעיות פיננסיות לא פשוטות, היא גם הביאה איתה גם הטבה במס הרכישה לדירה ראשונה, לצד הנחות והקלות משתלמות נוספות שכדאי לכם לנצל. באילו מקרים תקפה ההקלה ואיך לנצל באופן מקסימלי את ההטבות? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.
שתף ב-

המרצת שוק הנדל"ן על ידי הדרג המדיני

אמנם כל בר דעת יודע שמשבר הקורונה אינו פוסח על שוק הנדל"ן בארץ, אך החדשות הטובות הן שהדרג המדיני והפוליטי לא נותר אדיש, ויוצא בצעדים משמעותיים שמטרתם לתמרץ את התחום ולהקל הן על הרוכשים והן על המוכרים דירות.

בתוך כך, חשוב לתת את הדעת לכך שכמו תמיד בכלכלה, גם משברים יוצרים הזדמנויות עסקיות ופיננסיות, אשר ניצולן באופן מושכל יכול לחסוך ממון רב.

אספנו עבורכם במאמר הבא את כל המידע החשוב שיאפשר לכם להפוך את הלימון ללימונדה, ולמקסם את אפשרויות החיסכון הטמונות בהקלות, הנחות ורפורמות שצפויות בתקופה הקרובה.

מענקים, ריבית משתלמת במשכנתא ורפורמות במנהל מקרקעי ישראל

אחת הידיעות המרעישות שהתפרסמו לאחרונה כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה, היא תכניתו החדשה של שר הבינוי והשיכון ליצמן, שמטרתה להקל על הרוכשים דירה חדשה, ולעודד את שוק הנדל"ן.

השר ליצמן הצהיר על תכנית מענקים לזוגות צעירים, לטובת רכישת דירות חדשות או מיד שניה, וכן על השקעה רחבה בתשתיות תומכות בתחומי הדיור והתכנון.

עוד מתוכנן צעד משמעותי של הגדלת סכום המשכנתא שתאושר לרוכשי דירות בסיועה של המדינה, וזאת בריבית מזערית ומשתלמת במיוחד.

בשורה נוספת וחשובה שהתפרסמה לאחרונה בעקבות הצהרה של השר ליצמן בוועדת הכספים של הכנסת, נוגעת לרפורמה במנהל מקרקעי ישראל שעיקרה ומהותה היא הטבה בתנאים שנהוגים בשוק הנדל"ן לטובת הציבור.

בין היתר, אמר השר שבכוונתו לקצר את ההליכים הביורוקרטיים, על מנת שכל התיקים הפתוחים יידרשו להגיע לסיומם בתוך שבועיים. אנו מאמינים שלמרות התפטרותו של השר, ממלא מקומו שייכנס לתפקיד ימשיך את דרכו ויוציא את התכנית לפעולה.

הפחתת מס הרכישה על דירה ראשונה ושניה

נוסף על המענקים שיוצעו לזוגות צעירים, הגדלת סכום המשכנתא והפחתת ריבית המשכנתאות, נכנסה לתוקף גם הפחתה במס הרכישה על דירה ראשונה ושניה.

עד היום רוכשי דירה שנייה (ושלישית או יותר) היו משלמים 8% מס רכישה על דירה ששוויה עומד על 5,340,425 או פחות, ו-10% על נכס שמחירו גבוה מסכום זה.

אולם כעת, ירד שיעור מס הרכישה על דירה שניה משמעותית ל-5% בלבד, וזאת ללא מדרגות מס נוספות כלל! 

בנוסף, הועלה הסכום המזכה בפטור ממס רכישה לרוכשי דירה ראשונה לכ-1.7 מיליון ₪, או ליתר דיוק ל-1,744,505 ₪. 

כך למשל, אם בשנת 2019 התאפשר לרוכשי דירה ראשונה לא לשלם מס רכישה על שווי שהגיע עד ל- 1,696,750 שקל ממחיר הנכס, הרי שכעת יש פטור מתשלום מס שחל על שווי של עד ל- 1,744,505 שקל מעלות הדירה.

הזדמנות נוספת להוזלת עלות הרכישה

חשוב להבין שבכל הנוגע להנחות במס רכישה, קיימת חשיבות רבה להבדל בין מי שרוכש דירה יחידה לבין מי שמחזיק בדירה נוספת.
כמובן שבמקרים רבים אנשים מחזיקים בדירה אחת ומוכרים אותה לטובת רכישתה של אחרת.

במצבים אלה חשוב להיות מודעים לכך שאם המוכר מחזיק בדירה שנייה, עליו למכור אותה על מנת ליהנות מהנחה במס הרכישה של דירתו החדשה.
בתוך כמה זמן הוא מחויב למכור? – בעניין זה חל כעת שינוי, כשאם בעבר ההגבלה המזכה בהנחה במס הרכישה עמדה על מכירה בתוך שנתיים של הדירה השנייה – כיום פרק זמן זה התקצר לשנה אחת בלבד.

משמעותו של שינוי זה היא שאם אתם מוכרים דירה שניה – כדאי לכם להזדרז לעשות זאת! לעומת זאת, אם אתם עומדים לקנות דירה – ייתכן מאוד שיתמזל מזלכם ותיפלו בדיוק על מישהו שלחוץ למכור, מה שיכול לעזור לכם להוזיל את עלות הרכישה.

מקרים ספציפיים המזכים במס רכישה מופחת

לא כולם מודעים לכך, שתקנות מס הרכישה מונות מספר מקרים ספציפיים המזכים בהקלות במס הרכישה, שמגיעות אפילו עד ל-50% בלבד משוויו הרגיל.
כך, בהחלפת דירת מגורים, ישולם מס רכישה בשיעור של 50% בלבד מערכו הרגיל עד לשוויה של הדירה הנמכרת.

בנוסף, כל דירת מגורים שנרכשת מיזם במסגרת מתחם 'פינוי בינוי', וכתמורה לדירתו הישנה של הרוכש באותו המתחם – מזכה בפטור מלא ממס רכישה.

זאת ועוד: עולים חדשים, תושבים חוזרים, משפחות שכולות וכל מי שמוגדר כנפגע פעולות איבה – זכאים כולם להקלות משמעותיות בשיעור מס הרכישה.

חשוב גם לדעת כי נכים זכאים אף הם להקלות בתשלום מס הרכישה על דירה, בהתאם לשיעורי הנכות שנקבעו להם באופן רשמי.

הטפסים אותם יש להכין על מנת לצמצם למינימום את עלויות מס הרכישה

בכל הנוגע לשיעורי מס הרכישה, ללוח הזמנים מקום מרכזי וחשוב, ולכן כדאי מאוד להכין מבעוד מועד את הטפסים הרלוונטיים, ולהימנע מאיחורים בתשלום, המחייבים את המאחרים בתשלומי הצמדה, ריבית וקנסות.

כך, רוכש דירת מגורים מחויב על פי חוק להצהיר בתוך 30 ימים על הרכישה לרשות המקרקעין האזורית, על גבי טופס 7002.
טפסים חשובים נוספים שכדאי מאוד להוריד ולדאוג שיהיו ברשותכם הנם טופס 7000, 7000 א' ו-7000 ב'.

מתכוונים לרכוש דירה בקרוב ועדיין לא הצטיידתם בטפסים הנחוצים?

הרכבנו לכם קובץ ZIP עם כל הטפסים בשביל לחסוך לכם זמן, אז מהרו להורידם עוד היום, על מנת להימנע מעיכובים ומתוספות מיותרות לסכומים אותם תידרשו לשלם!

ניכוי הוצאות בעת חישוב מס שבח

הטבות משתלמות נוספות שכדאי להיות מודעים אליהן רלוונטיות לא רק לרוכשים דירה, אלא גם למוכרים.
אחד ההיבטים שחשוב למוכרים להכיר, נוגעים לזכות לניכוי הוצאות ממס השבח.

על פי תיקון 55 בסעיף 39 רישא לחוק מיסוי המקרקעין, כל המוכר דירה זכאי לנכות ממס השבח הוצאות שונות שכרוכות ברכישת הזכות על הנכס או במכירתו.

בין ההוצאות הללו ניתן למנות הוצאות השבחה, תשלום שכר טרחה לעורך דין, שמאי מקרקעין או מודד מוסמך, דמי תיווך ששולמו לטובת עסקת המכירה או הרכישה ואגרות ששולמו על ידי המוכר שנוגעות לרכישת הנכס – שכולן מותרות לניכוי.

זאת ועוד: כל הוצאה נוספת ששולמה כחלק מתהליכי מכירה ורכישה, שאינה כלולה בשווי הרכישה ולא מנוכה מתשלומי מס ההכנסה – ניתנת לניכוי מעלות מס השבח.

תחזית לירידה מתונה במחירי הדירות

היות שמדינת ישראל ובפרט באזורי המגורים שבמרכז הארץ ובתל אביב צפופים, ישנו קושי בבלימת התפשטות נגיף הקורונה, בדומה לאזורי מטרופולין נוספים בעולם.

לצד חיסרון כואב זה, קיימים גם יתרונות, המתבטאים בממוצע גילאים צעיר יחסית של האוכלוסייה הישראלית, שמהם נגזרות עלויות מופחתות של שירותי הבריאות הנצרכים בארץ ביחס למצב ביתר המדינות המפותחות.

מאפיינים אלו מתורגמים לירידה מצטברת במחיריהן של דירות במהלך החודשיים האחרונים, שמגיעה לשיעור של 0.8%, כפי שעולה מנתוני סקר מחירי הדירות שפורסם על ידי הלמ"ס.

הצפי הוא שהירידה בביקושים על רקע משבר הקורונה עשויה להתבטא בהמשך התמתנותם של מחירי הדירות בתקופה הקרובה, מה שהופך את הזמן הקרוב לחלון הזדמנויות כדאי במיוחד לרכישת נכס בתל אביב או בכל איזור אחר בארץ.

לסיכום,  דווקא עכשיו למרות ובגלל חוסר הבהירות במשק, כדאי לרכוש דירה ראשונה ואפילו דירה להשקעה או למכור דירה, שהרי לאור כל ההטבות החדשות – זהו צעד משתלם בהחלט.

מעוניינים לרכוש או למכור דירה? – פנו אלינו עוד היום לטלפון 03-5251717, ומומחי הנדל"ן שלנו ב'מיי פלייס' ישמחו לסייע לכם למצוא את העסקה המשתלמת והמתאימה ביותר עבורכם.  

מה מחפשים הקונים של הנכס הבא שתמכרו? הנחות במס שבח והפחתת מס רכישה ב- 2020 (גם למשקיעים) כללים וסוגיות בעת בדיקת גבולות ותיחום החלקות money-3046942_1920 האם להשקיע בקרן השקעות תמ"א 38 איש נשען על בית קבלן מלידה – המדריך המלא לבניית בית פרטי שתי אנשים לוחצים ידיים משכנתא במימון מלא: אכן 100% מימון לדירה?